02-04

Op zomerbanden de lente in!

Als de gemiddelde temperatuur weer boven de 7 ºC komt is het tijd om je winterbanden weer om te wisselen voor zomerbanden.

Dit is beter voor de veiligheid, de kosten en het milieu.

Met zomerbanden rijd je zuiniger, heb je minder slijtage aan je banden, een kortere remweg en meer grip op de weg.

Genoeg redenen om je winterbanden weer terug te wisselen naar zomerbanden.

Maak nu een afspraak bij Den Hartog Autoservice 030 – 606 63 60

Zomerbanden hebben door de andere rubbersamenstelling meer grip op de weg waardoor het veiliger is om bij temperaturen boven de 7 graden met zomerbanden te rijden.

Door de andere samenstelling van het rubber van de zomerband heeft deze een veel kortere remweg. Op een zeer warme zomerdag (35 graden) sta je bij een snelheid van 100 km/u 16 meter eerder stil.

In de zomer is het brandstofverbruik voor winterbanden hoger dan voor zomerbanden. Op zomerbanden rij je dus zuiniger. Een ruwe schatting is €50 per auto. Die 400.000 automobilisten die doorrijden op winterbanden laten samen dus €20 miljoen “in rook opgaan” (CO2, NOx en Fijnstof).

Zomerbanden slijten minder snel dan winterbanden in de zomertijd. Ook dit heeft weer te maken met de samenstelling van het rubber. De samenstelling van het rubber van zomerbanden is anders dan die van winterbanden.

Controle moment

Bandenwissel geeft extra check en extra veiligheid. De bandenwissel is meteen een mooi moment om alle banden weer eens goed te (laten) inspecteren op slijtage, beschadigingen en bandenspanning. Dat zou eigenlijk iedere maand moeten gebeuren, maar automobilisten doen dat te weinig. Uit onderzoek blijkt dat 42% van de auto’s die ’s winters op zomerbanden rijden ten minste één band heeft met slijtage of een beschadiging. Voor auto’s met winterbanden is dat ‘maar’ 14%. Automobilisten die het hele jaar doorrijden op dezelfde banden missen de extra controles op de staat van de banden tijdens de bandenwissel.

De optimale werktemperatuur van bandenrubber

De eigenschappen van rubber zijn afhankelijk van de temperatuur. Iedere rubbersoort heeft een eigen temperatuur waarbij het optimaal presteert. Onder die temperatuur wordt het rubber harder, daarboven wordt het rubber zachter. Bij een te hard of te zacht rubber vermindert de grip en stijgt de slijtage. Bandenfabrikanten gebruiken verschillende soorten rubber voor zomer- en winterbanden. Bij winterse temperaturen is de winterband in het voordeel, bij zomerse temperaturen is de zomerband de beste keuze. Het omslagpunt ligt ongeveer op 7°C.

Tips:

1. Gebruik nooit zomer- en winterbanden door elkaar. Door het verschil in grip kan de auto gemakkelijk in een slip raken en rondtollen in een bocht of bij het remmen.

2. Zo’n 5% van de auto’s gebruikt 4 seizoenenbanden. 4 seizoenenbanden zijn een compromis tussen zomer- en winterbanden. Zij presteren nooit echt slecht, maar ook nooit optimaal. Zij kunnen een goed alternatief zijn voor bijvoorbeeld 2de auto’s, die relatief weinig rijden en die men kan laten staan bij extreem weer. Maar de beste prestaties krijg je met 2 sets banden: zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter.

Deel dit bericht

Praat mee over Op zomerbanden de lente in!